Followers

Biasiswa

tabung simpanan masa depan

Saturday, March 19, 2011

bagaimana mengelak pacat

well..pacat sangat common dijumpai di hutan dan sangat pasti tiap kali nak masuk hutan,pacat adalah antara benda yang dirisaukan.since dulu selalu keluar masuk hutan but now,dah sangat jarang.so,baru-baru ni,adik aku telefon dan tanya macam mana nak elak pacat.then,i've came out with a few suggestions and i think,let's share here too.mana tahu,ada yang nak masuk hutan jugakkan.

well,selalunya,before nak masuk hutan,our team masing-masing ada stokin pacat.we call this stocking as stokin pacat sebab memang function nya untuk mengelak pacat.ada two types of kain,jenis macam kain cotton tebal or macam kain jenis plastik sikit.jadi rasanya if sesiapa yang selalu masuk hutan,memang harus ada stokin ini.for prevention right.tapi tidak dijamin 100% pacat memang takkan masuk dan gigit kaki tangan korang sebab pacat pun ada banyak jenis,tak semestinya atas tanah je,ada yang atas daun juga.selalu je dulu kena gigit di perut,pinggang,leher,tangan.bukan hanya di kaki je.
stokin pacat
(this pic was taken from lusuh.com.my)

ada juga orang cakap sebelum masuk hutan tu,dalam seminggu atau dua minggu makanlah makanan yang pahit-pahit supaya darah jadi pahit dan pacat tak suka nak gigit orang yang darahnya pahit.ini juga tidaklah diketahui kebenaranyya but then my friends ada beberapa orang cuba dan jadi.boleh cuba,apa salahnya kan.

kalau aku pulak,before masuk hutan tuh,sapu banyak-banyak minyak cap kapak kat kaki,kat tangan kat mana-mana yang aku naklah.kira menjadi jugaklah pacat taknak naik kat kaki aku.mungkin sebab panas dah pahit kot minyak cap kapak tu.

kadang-kadang aku bawak mosi-guard.mosi-guard nih korang boleh beli kat guardian ke watson ke farmasi mana-mana ke.ada jenis spray ada jenis macam deodorant tuh.itu macam insect repellent but then we also used it for leech.dan ini sudah dikaji tau.

mengikut sorang kawan aku pulak,guna tembakau cap ayam.ala,tembakau yang selalu orang guna untuk hisap rokok daun tuh.rendam tembakau dalam air dan tepek kat kaki.

sebenarnya mungkin ada banyak cara lagi terpulang pada cara masing-masing kan.tapi ini adalah antara cara yang aku pernah buatlah.selamat mencuba!

No comments: