Followers

Biasiswa

tabung simpanan masa depan

Thursday, June 7, 2012

padang yang tak nampak padang

hallu..

minggu ni bertalu pulak nak menulis blog.setelah sekian lama nak buat post ni,barulah tercapai.lama dah kot ni.bulan 3 aritu lagi.biasalah,cuti sekolah.jadi tak melepaskan peluang untuk mengepau abah yang ingin membelanja untuk ke padang.dah alang-alang orang nak belanja kan.besar tapak tangan, besar lagi tempayan nak ditadahkan.

kitorang pergi kalau tak silap dari 18 mac sampai 21 mac.kalau nak cerita memang panjang,jadi aku letak je gambar.yang paling sakit hati bila kamera tiba-tiba rosak lak.jadi ada beberapa gambar yang tak berapa nak clear tapi still boleh tengoklah.rugi betul.tapi secara keseluruhan, servis memang bagus.pemandu pelancong pun tak lokek dan sangat kelakar.paling rasa bersyukur adalah apabila pergi sana, tiada kejadian gempa bumi ke tsunami ke gunung berapi meletus ke yang jadi.sebab padang ni memang kawasan di mana gunung berapinya masih aktif.kalau nak kira, padang ni baru je sembuh dari kejadian tsunami dan gempa bumi.jadi, masa kitorang di sana, boleh tengoklah kesan runtuhan beberapa bangunan.papan tanda yang memberi amaran tsunami pun ada.kalaulah terjadi itu semua, aku pun tak tahu mana nak lari.balik je ke kl, terus aku mimpi tsunami.memang memberi kesan betul,minta dijauhilah. banyak tempat menarik nak pergi kat padang ni terutamanya kedai-kedai sulaman. tempat-tempat sejarah pun menarik dengan struktur bangunan yang lain dari yang lain.bagi muslim pulak, padang bukanlah tempat yang perlu risau tentang makanan sebab kat sini,memang halal makanannya.golongan majoriti penduduk di sana beragama islam tapi masih ada penduduk beragama lain juga.dan ekonomi kat sana memang bergantung pada pelancongan serta tanaman padi.the scenery memang terbaik.kalau duduk lama lagi kat sana,tengok hijau setiap hari,rasanya power cermin mata pun boleh turun.

rombongan yang pergi ni actually untuk main golf,tapi sebab semua orang bawa anak isteri masing-masing dah jadi ramai pulak.makcik aku pun boleh ikut.hari yang pertama sampai malam kedua kitorang tidur kat bukit tinggi dan hari last tidur kat padang.

entry ni memang banyak gambar.itupun ada beberapa tempat yang kitorang pergi tak dapat nak tangkap gambar sebab kamera ngok ngek tu.tapi,tak apalah,apa yang ada jelah.

ni pemandu pelancong. Anang namanya tapi bukan anang penyanyi tu.

ni restoran pertama kitorang singgah.sampai je terus bawa pergi minum,macam tahu-tahu je.


lepas pergi air terjun kitorang pergi ke rumah minangkabau ni.banyak juga pengetahuan yang aku dapat kat sini.diorang memang menjaga adat perpatih di mana anak perempuan akan didahulukan.satu rumah tu pulak ada banyak bilik khas untuk anak perempuan sampailah dia berkahwin.kalau nak cerita memang panjang lebar tapi sejarahnya memang menarik.struktur pembahagian ruang dalam rumah juga menarik.

ni sebenarnya kedai kedua kitorang pergi.kedam sulam pertama tak sempat nak tangkap gambar sebab aku pun tengah gila pilih kain sampai ibu ngan aku nak kena tinggal bas dah.tapi,memang rambang matalah tengok kain kat sini.boleh gila weh kalau tak bawak duit pergi kedai-kedai macam ni.

ni baru sikit ni.berlambak lagi kain yang lain.

ni rasanya hari kedua.kitorang di bawa pergi ke kedai buat kerepek.macam-macam ada kat sini.kreatif betul diorang sampai kulit lembu pun boleh buat kerepek.nak kat sini terkenal dengan labu,jadi memang boleh jumpa banyak produk labu macam kerepek,dodol,muffin labu.

ni dekat tasik gunung berapi.serius tak tipu,cantik sangat tempat ni.nak pergi ke sini,akan lalu banyak selekoh sampai bas tu dah bau minyak angin sebab semua pening.ada satu selekoh yang terkenal kat sini.selekoh nombor berapa aku lupa pulak.

tengok,gambar tak clear kan?ala-ala gambar artis kontroversi pulak nak blur2.tapi aku takde niat tau nak blurkan gambar tu.semua pasal kamera.

setiap jalan yang dilalui mesti ada sawah padi.memang cantik.malaysia pun ada kawasan padi ni cuma tak banyak lah kan.

kitorang berhenti kejap dekat tempat buat perak ni.tapi kebanyakan kami tak beli apa-apa dari sini sebab dalam kepala semua target kain sulam je.

aku paling suka restoran ni sebab makanannya semua sedap dan paling best,diorang masak sayur depan mata.kangkung je pun tapi presentation menarik,tu yang berselera makan tu.

kitorang kat lubang jepun.scary betul.aku ngan abah je turun.ibu,amir,cik non duduk kat atas je.tapi memang orang yang ada lemah jantung atau sakit pape tak digalakkan untuk masuk.aku walaupun pakai skirt,harung je.dalam lubang ni kalau korang jalan sorang haruslah tak jumpa jalan keluar.semua lorong macam sama je.actually,kalau nak ikut kisahnya, ramai orang mati dalam nak menyiapkan lubang ni.tau jelah jepun,kejam.

aku pun macam agoraphobia gak masuk dalam ni.sebab rasa macam tak boleh nak lepaskan diri pergi mana-mana.


ini tempat sulaman yang terkenal.konon-konon nak belilah kain kat sini tapi bila tengok harga,terus tak jadi.mahal tuh.kalau convert duit malaysia pun ratus.apatah lagi dalam rupiah,haruslah berjuta.

nilah hajah rosma tu.umur dah 80 lebih tapi kuat lagi.famous betul makcik ni sampai orang dari merata tempat pergi padang semata-mata nak belajar menyulam dengan dia.

banyak gambar sawah padi aku ambil sebab tak tahan tengok pemandangan cantik sangat.memang relax.

tempat ni memang best.kopi ada macam-macam jenis dan pisang salainya memang terbaik.paling best bila minum kopi dalam tempurung tu.style habis minum kopi.kalau kat rumah kita tu,tempurung tu buang-buang je.kopi pun bukan kopi biasa.kopi untuk kurus ada,kopi untuk diabetes ada,macam-macamlah.

ni binaan rumah kat sana.cute sangat ni.

ini istana minangkabau.cantik kan?kalau tengok kat negeri sembilan,banyak juga rumah yang lebih kurang bentuk macam ni sebab memang dari pengaruh minang.istana ni sebenarnya baru je dibina semula sebab yang lama dah terbakar.tapi,kitorang cuma tangkap gambar kat luar je, tak sempat nak masuk dalam belek-belek.

paling menarik rumah-rumah kat sini mesti ada kolam kat depan rumah.kolam ni memang multi purpose sebab diorang guna untuk ternak ikan dan dalam masa yang sama boleh basuh baju,basuh pinggan siap mandi lagi.ikan yang dalam kolam tu kalau tak cukup lauk,boleh ambil buat lauk.kolam ni juga jadi sumber air untuk penghuni rumah tu.tengok macam kolam air tak bergerak je tapi kolam ni ada tempat air masuk dan keluar.sebab tulah,air nya bersih dan boleh digunakan untuk macam-macam hal.

malam last tu before balik ke malaysia esok paginya,kitorang di bawa ke satu restoran ni.oklah makanannya cuma kalau dah tiap hari tiap masa sumbat nasi memang takleh nak berselera jugaklah.kebetulan ada orang main keyboard ni,abah memang pantang ada muzik,cepat je nak nyanyi.hambik,berapa lagu dia nyanyi pun aku tak ingat.quite banyak jugaklah.sampai orang nak balik nak tidur pun dia nak nyanyi lagi.gasaklah bah..nasib baik semua orang tunggu.

best!sayonara padang!!!!!!!!!!!!!!!!

ada banyak lagi tempat menarik.baik korang pergilah sendiri.and better kalau korang pergi under package.senang dan tak payah nak tengok peta nak jalan-jalan.makan pun senang tak payah nak cari.jangan lupa,bawa duit banyak!!!!!!!!

:)

No comments: