Followers

Biasiswa

tabung simpanan masa depan

Thursday, February 2, 2012

Selera pelik-pelik

Aku baru habiskan seplastik kerepek ubi kayu.makan tanpa sedar memang macam itu.bila baru nak buat kerja je,lapar.bila dah buat kerja,lapar.makanan habis,kerja tak siap-siap lagi.sebab?tengah buat kerja,kalau lapar,kerjanya mula nak bukak website atau blog-blog pasal makanan.tapi tengah-tengah tengok makanan atau mengunyah makanan,ada hasrat lagi nak kurus.otak kata,'eh,bukan nak kurus ke?stop,stop,jangan makan dah' tapi lepas tu perut lagi jahat goda 'baik makan,nanti masuk angin mula nak kembung perut.makan jela'.tengok,mana satu nak ikut?harusla ikut perut.bahaya weh bila masuk angin.sengkak perut,nak muntah segala.

aku ni ada juga problem dengan makan kadang-kadang.sebabnya tekak aku selera memang tak boleh di agak.aku bukan mcam orang lain yang harus ada nasi dalam meal setiap hari.tak ada nasi sebulan,aku ok je lagi.tapi bila time tekak ni mengada, nasi putih tolak tepi,nak nasi yang ada kaler-kaler macam nasi beriyani,nasi minyak ke,nasi kandar (nasi putih tapi dah cover dengan kari-kari segala macam).kalau datang selera nak makan tosai je,satu minggu tu aku tiap-tiap hari nak makan tosai.tu belum tekak nak sushi,nak tidur teringat sushi,baru duduk nak buat kerja,tekak telan air liur bila terbayang sushi.bukannya nak bayang,dia datang sendiri.bila dah dapat,terus hilang bayangan tu.memang jahat godaan makanan ni.kebanyakan selera aku selalunya macam kenangan dulu-dulu masa kecil.nak makan lempeng susulah,ubi kayu cicah gula lah,roti kura-kuralah,pulut putih dengan ayam masak merahlah,banyak lagi tapi dahlah.(kira berapa kali lah kat situ)

dari kecil umur sekolah rendah,aku duduk kawasan macam kekampungan,ulu daerah sikit.jadi,ada segelintir ibu bapa kawan-kawan aku yang selalu masuk hutan cari sumber -sumber hutan,memburu la.jadi,diorang akan bawa balik buah-buah hutan yang pelik-pelik dan anak diorang pulak akan bawak pergi sekolah dan offer kat aku.aku dengan tangan yang terbuka memang akan ambil saja dan makan sebab aku memang suka benda pelik-pelik ni.tak tahu nama buah-buah tu apa.lepas tu,bila tengok TV pasal ulat sagu atau ulat mulong di sarawak tu,teringin jugak aku nak cuba.cuba je pun bukan nak jadikan makanan harian.dalam hidup,kena ada cabaran yang kita perlu buat.lagipun,ikut hukum,tak haram makan ulat tu kan.

kalau hari-hari biasa,ada juga tekak ni nak buat perangai.bila orang makan lunch,tekak ni rasa macam nak makan makanan dinner.bila nak makan dinner,mula rasa macam nak makan breakfast.tak tentu semua tu.aku juga bukan peminat kopi,nescafe dan seantero dengannya tapi kalau satu ketika tekak kata nak,memang aku telan jugak.kalau maggi pulak,aku tak suka maggi yang 2minit boleh letak je dalam air panas tu.aku tak suka maggi yang berkuah letak perencah maggi tu.kureng sedikit.tapi,kalau maggi yang digoreng dalam kuali,lengkap dengan ada sayur sikit,apa-apa rencah,bawang,cili semua itu aku makan dan suka sebab maggi ni macam mi dalam edisi kurus.jadi aku rasa macam makanan yang ringan.ringan ke?kalau udang pulak,aku makan kalau yang dah dikupas kulitnya.kalau tak kupas lagi tu,lambat sikitlah nak makan.lagipun,kena kawal juga makan seafood ni since ada sinus.nanti makin melarat.aku tak makan cikedi-cikedi,keropok-keropok jajan ni.kalau orang pelawa,ambil sikitlah.menghormati orang yang mempelawa.aku tak suka coklat sangat selain kinder bueno.walaupun nampak memilih tapi itulah hakikatnya.sebab aku lebih suka aiskrim daripada coklat.kalau orang bagi coklat cantik-cantik,aku simpanlah jadi kenangan manis.dulu-dulu konon ada boyfriend *dah ex kot,sukalah dia nak bagi coklat.walaupun aku cakap aku tak suka,still bagi jugak.tak taulah dia tak faham kot aku cakap.atau bila aku cakap dia tak tumpukan perhatian.dan bila dia bagi coklat,aku ambil jelah.kang tak ambil,terasa hati.dan simpan sampai berkulat sebab aku takde keinginan sangat untuk makan.bila sudah berpisah,terus dia bagi aiskrim.eh,faham pulak.siapa yang pelik sekarang ni.

lagi pelik bila aku order makanan,aku rasa orang lain punya order lagi sedap.jadi,kalau keluar makan dengan family,bila masing-masing order dan sampai makanan,adik-adik aku semua tutup makanan cepat-cepat sebab diorang kata 'nanti kakyong pau' dan macam kurang ajar sedikit di situ bila diorang bagi nama 'pengepau'.sangat tidak manis nama tu,nampak gemuk.cis bedebah.ibu aku je yang baik,sanggup kongsi makanan atau tukar je.'aimi ambil ibu punya,ibu ambik aimi punya ye'.dan kalau keluar dengan sesiapa,lagi senang kalau ada orang orderkan je terus untuk aku.ataupun makan share je.jimat jugak kan.aku suka makan dengan devilito sebab boleh share-share.selera juga lebih kurang sama.bila tekak aku mengada,devilito layankan aje walaupun kadang-kadang mesti dia geram rasa nak pulas-pulas telinga aku.fine.

minggu ni,tekak mengada nak makan biskut kering cicah air kopi.aku makan ni untuk breakfast,minum petang,dinner supper boleh kata setiap hari dalam minggu ini.minggu depan tak tahu lagi.sekian,k bye.




1 comment:

SSA said...

hehe..siannye..perut mix ni..;)