Followers

Biasiswa

tabung simpanan masa depan

Tuesday, March 16, 2010

itik-itik yang lazat..don't say yucks!


hari sabtu dan ahad baru nih,aku balik rumah mak dan bapak angkat merangkap rumah kawan baik aku sebenarnya,nono sayang..kami bertiga (aku,nono ngan rai) balik kampung nono dengan rasa riang gembira sebab atuk dah janji nak sembelih itik untuk kitorang..aku memang jakun dan perak sebab aku tak pernah makan itik dan aku memang teringin nak makan itik..abis aku canang kat semua orang yang aku nak makan itik.rai tak boleh blah sampai mimpi itik dengan mandi sungai..siap boleh mengigau pulak tu.yang aku nih,asyik mimpi burung helang je sampai kali ketiga apa kejadah pun aku tak tau.taknak cite lebar2..meh tengok jalan cerita berdasarkan gambar ye..

nih aku,bergambar dengan kete baru nono..baru je sampai kampung,terus je aku pose..owh,tengok kelakuan kami bertiga bila sudah sampai kampung dan ternampak itik,terus pose macam ini
tu aku dengan rai dalam kandang itik..semua itik lari bila tengok kitorang datang..beria aku jerit2 takut kena sudu.tgk2,diorang yang lari jerit2 bila nampak aku.watdehek punye itik


   
awalnya,kitorang nak tangkap itik pakai kain batik..tapi,atuk dah siap sembelih pulak.pasnih kene balik kampung lagi kejar itik.ok,mula2,kena bersihkan bulu..gila susah nak cabut bulu.pastu kita salai..nampak tu,kecek je kan,sebab tuh kena dua ekor.kitorang dahlah pelahap.bile dah potong2 itik tu,sikit je kan?isi itik nih lagi sikit dari ayam.ayam gemuk,itik kurus je.tu telur itik,putih dari telur ayam.selalu makan telur itik yang dah jadi telur masin kan?nih yang ori punya.



 pastu,kena siapkan santan..tengok,kitorang buat cara tradisional punya..bukan kata sorang nak perah,sampai tiga orang perah 4 biji kelapa..cayalah,bercampur2 air tangan.nasib baik atuk tak tengok,kalau tak,kompem tak lalulah..tapi tuh yang bagi sedap rendang tuh..air tangan kitorang.sebesen santan dapat bila 3 orang perah.kalau harap sorang,ntah2 setengah besen pon berjam.
 tengok,aku terus skip je.sebab masa tuh,tengah bizi,tak sempat nak tangkap gambor cara seterusnya.ala,sonang ajo aih,tumbuk serai,kunyit hidup,cili api.masak rendang ni takyah guna minyak pun tau.tengok,lazatkan..pergh,bau masa tengah masak tuh memang menggamit perasaan aku lah..dahlah lapo,save perut nak makan itik punya pasal.sedap gila.tak tau nak cakaplah sedapnya tuh..fuuh..tak sah kalau tak pedas.memang aku menangis sedu2 masa makan sebab sedap sangat.atuk sampai gelak2 tengok.
tengok,tak senonoh punya perangai ko aimi.ni aku nak tunjukkan betapa sedapnya aku meratah itik.tulang dia mak aih bapak keras.takleh aku nak lenturkan jadi smile.tapi tetap nampak happy sebab dapat makan itik!ada uumph!cayalah wan..len kali kitorang datang masak lagi eh!!!!!!!!

psstt:meleleh air liur aku masa cerita nih....nak lagik...

3 comments:

♥ puteri bongsu ♥ said...

owhh i wis i was there ..hehehhee

i'm shin... i'm inesen said...

uiks.. sedap ker daging itik ek.. wahh mcm nak rasa jer.... masak kat luar umah ker??? wahh mesti meriah

Cik Birder said...

sedap!!!mahal tau itik ni..kat kmpung pon dah jual rm50 sekor..cube byg kalo jual kat bndr..tapi nasib baik atuk bela sendiri:)